Viktigt att tänka på när du bokar en kurs eller behandling
Ångerrätt
Om du bokar kursen, behandlingen på distans, via nätet eller telefon, har du som huvudregel 14 dagars ångerrätt enligt lag. Men det krävs att du har bokat via ett organiserat system för att lagen ska gälla. Med ett organiserat system menas till exempel ett bokningssystem på nätet eller via telefon där företaget vanligtvis tar emot bokningar.
Om du vill avboka kursen eller behandlingen
Om du inte har ångerrätt eller om ångerfristen har löpt ut har du ändå rätt att avboka kursen. Men du kan behöva ersätta företaget för kostnader de får på grund av din avbokning. Det kan dels handla om redan utfört arbete, dels inkomstförlust om företaget inte har möjlighet att boka in en ny deltagare det vill säga 20 % av kursavgiften/ behandlingsavgiften. I vissa fall kan du alltså behöva betala för hela kursen/ behandlingen även om du avbryter den.
Om du blir oväntat sjuk
Om du avbokar kursen/ behandlingen på grund av omständigheter utanför din kontroll ska du bara behöva betala för arbete företaget redan har behövt göra eller måste göra trots din avbokning. Om du exempelvis blir oväntat sjuk ska du alltså inte behöva ersätta företaget för förlorad vinst på grund av att de inte har möjlighet att ge platsen till någon annan.
Avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en vara/ produkt innan den har levererats till dig. Företaget kan då inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för varan. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.Källa
Betalningar
Företagsfaktura:
- Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
- Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank.